SEDACJA

IMG_4497_500pxGaz rozweselający (podtlenek azotu, sedacja wziewna) jest bardzo bezpieczny i nieszkodliwy, szczególnie przydatny dla dzieci i dorosłych odczuwających silny lęk przed wizytą u dentysty i leczeniem. Gaz rozweselający wdycha się za pomocą maseczki zakładanej na nos. Każdy pacjent ma swoją własną maseczkę. Lekkie oszołomienie jest bardzo przyjemne, redukuje w znacznym stopniu lęki, u dzieci powoduje przyjemne sny na jawie.

Ponieważ podtlenek azotu wykazuje działanie znieczulające małe wypełnienia mogą być wykonane bez dodatkowych znieczuleń. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanego leczenia znieczulenie miejscowe jest jak najbardziej możliwe.

Podczas sedacji pacjent otrzymuje zawsze dużą ilość tlenu (ok 60%); dawkę podtlenku azotu dostosowuje się za każdym razem do reakcji pacjenta. Pacjent ma zachowaną świadomość i podstawowe odruchy.

Wskazania do zastosowania sedacji wziewnej N2O/O2

• redukcja lęku przez leczeniem stomatologicznym u dzieci i dorosłych,
  • silny lęk przed ukłuciem,
  • silny odruch wymiotny,
  • nadpobudliwość nerwowa,
  • długie monotonne lub szczególnie niebezpieczne zabiegi,
  • usuwanie kamienia nazębnego,
  • leczenie u dzieci i dorosłych.

Stany chorobowe, w których jest wskazane użycie sedacji wziewnej jako metody z wyboru:

• Astma: gdyż N20 nie powoduje podrażnienia układu oddechowego. Ryzyko ataku zmniejsza się na skutek redukcji stresu. Sprawność oddychania i samopoczucie pacjenta poprawia wysoka ( ok. 60%) zawartość tlenu w mieszance oddechowej.
  • Padaczka: ryzyko ataku maleje z powodu zmniejszenia stresu.
  • Choroby serca: N2O nie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Pacjent otrzymuje zwiększone stężenie tlenu ( ok 60%) dzięki czemu ok 100% więcej tlenu dociera do naczyń wieńcowych (na co wskazuje pulsoksymetr). Brak stresu powoduje brak zwiększania zapotrzebowania na tlen.
  • Nadciśnienie: brak wpływu N2O na układ naczyniowy; zmiejszenie lęku i stresu wpływa korzystnie na poziom ciśnienia krwi podczas zabiegu.
  • Hemofilia: znieczulające działanie N2O powoduje w wielu przypadkach brak konieczności ukłucia igłą.

Przeciwwskazania do sedacji N2O/O2:

• niedrożność górnych dróg oddechowych ( przeziębienie, przerost migdałów),
  • choroby psychiczne,
  • stwardnienie rozsiane, porfiria, miastenia gravis,
  • rozstrzenie oskrzelowe i rozedma płuc,
  • alkoholizm,
  • brak współpracy pacjenta.